Hur du bygger en flotte - Hallhagas snickerikurs del 1

Hej

Idag ska vi behandla ämnet trä + verktyg. De flesta vet att detta resulterar i diverse kontraptioner. Men idag skall vi alltså rikta in oss på sjödon, alltså flotten, en av våra mest nervärderade vattengående fordon.

Lite historia; Flotten uppfanns ca år 70 av en herre vid namn Luleus Flotté (uttalas Flö', franska). Det påstods att Luleus skulle korsa Nilen, men han blev alltid biten av pirajorna, så han byggde världens första "flotte". Den var dock ganska primitiv som ni kanske förstår, den hade inte alla moderna finesser som dagens prestandaflottar har (GPS, ekolod, laser osv).

Luleus byggde sin flotte med endast balsaträ som han gnagde ner med tänderna, och skosnöre i läder. Han knöt ihop skiten och använde sedan en alligator som paddel, död förstås.

Det vi ska bygga är en hybrid mellan Luleus originalflotte och dagens, toppmoderna flottar. Det här behöver du;

  • Äkta hellyhansenjackor 3 stycken, årsmodell -98 (Dun).
  • Hasch.
  • Flera pennor (make it hundra).
  • En stor flytande sak (kan vara i princip vad som helst, en bäver, A4-papper eller en kopp).
  • Något att paddla med, förslagsvis bark.
  • Någon slags mast.
  • Tejp
  • Hasch.
Då börjar vi:

Börja med att röka lite hasch. Det gör ditt huvud aningen klarare, så du vet vad du sysslar med, farliga grejjer detta. Ta sedan ditt flytande föremål (i mitt fall en volvo 740 GLE) och lägg det på den strand du sedan ska segla iväg ifrån. Förse sedan ditt flytande föremål med en mast (i mitt fall en lyktstolpe från sveavägen) fäst med tejpen.

När detta är klart går vi över till fas två, spänn nu upp dunjackorna (hellyhansen -98 (dun)) på masten med hjälp av lim eller klister, vad du nu föredrar. Sätt dig på skiten och paddla iväg, rök upp harschet och njut så ses vi på sjön! Aye aye..

Adjöss seglarvänner!

PS: Pennorna behövde ni inte, jag bara skojja *fniss*

Kommentarer
Postat av: Akut Insikt

Jävla skit... efter att ha inköpt alla ingredienser och satt igång med friskt mod åkte jag rejält på pumpen då jag insåg att lim eller klister inte var med i receptet... fick skrota hela projektet.

Haschet skulle väl inte rökas under tiden man skriver receptet?

2006-05-26 @ 11:44:01
Postat av: Hallhaga

Ehm.. jo?

Lite spontanitet, det är något jag alltid brukar säga. Sen är det ju även så att lim och klister kanske man föredrar framför tejp (Annars funkar tejp precis lika bra) som stod med i receptet, en smaksak. Gillar du klister så har du ju det hemma förmodar jag?

Hoppas du försöker igen, en mycket bra flotte må jag säga.

2006-05-26 @ 19:56:20
URL: http://hallhagas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0