12 - "Katastrof"

Herregud gott folk, vad man funderar på många konstiga saker, jag kommer ibland på mig själv att konstatera helt självklara saker i mitt huvud och får alltid en upplysande känsla i magen. Exempelvis förut när jag bara satt och stirrade in i väggen så slog det mig helt plötsligt att alla människor är likadana, okej, det är klart att det finns undantag, men fysiologiskt sett så har ju alla människor två armar, två ben, ett huvud och så vidare. Efter att ha funderat på det ett tag så drar man slutsatsen i huvudet att man är helt född i ladugården och egentligen bara förtjänar att ett nådaskott för att man är så otroligt dum att man inte konstaterar smartare saker.

Dedär kallar jag en prolog. Nu till någonting helt annat, katastrofer;
Vad är en katastrof? Enligt wikipedia så hamnar exempelvis Apollo 13 under benämningar på katastrof, postis på sydsvenskan säger bland annat att Svt's storsatsning riket är en katastrof.  Själv tycker jag att Darin är en katastrof, Ja ni förstår, det kanske vore på sin plats att verkligen gräva djupare i frågan.
nationalencyklopedin säger som såhär; "katastrof, Om naturkatastrofer som drabbar människan och orsakar materiell förstörelse, se t.ex. jordbävning, vulkan och översvämning. Andra exempel på katastrofer är digerdöden och svältkatastrof. I ekokatastrof behandlas katastrofer p.g.a. människans påverkan på omgivningen." vilket inte ger mig mycket inblick i vad just ordet "katastrof" härstammar ifrån, men okej, det är säkert ryskt. Dom om några borde väl ha belägg för att komma på ett sådant ord..

Men om jag då tycker att tsunamivågen i Thailand var en katastrof, då borde ju det hamna under både jordbävning, översvämning och även svältkatastrof till viss del. Men under vilken katastrofkategori kan man knöla in UDs hantering av just tsunamivågen? UD skapade ju bara isånafall indirekt förstörelse i och med den aningen sega reaktionen. Är det då en "mänsklig" katastrof? Och om det är det, är då Madonna exempelvis synonymt med Leila Freivalds? Med risk för att bli alldeles för långsiktig så tror jag nog att jag avslutar mitt analyserande av ordet här [punkt!]

Frågor?

Tack
/Nils 

Kommentarer
Postat av: her

love. du vet att jag tycker om ditt sätt att skriva, och dig. fortsätt

2005-12-08 @ 15:14:10
Postat av: hallhaga

I will..

2005-12-08 @ 15:49:53
URL: http://hallhagas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0